الفارابي ورؤيته السياسية | Al-Farabi and his political vision

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات الاسلامية والعربية بجامعة الازهر

المستخلص

من أبرز الفلاسفة الذين اهتموا بالسياسة، أبو نصر الفارابي، حيث انه يُعد من أوائل فلاسفة المسلمين الذين اهتموا بالنظام السياسي للدولة وإصلاح نظام الحكم، والمتأمل فيما كتب عن الفارابي يجد أن هذا الفيلسوف قد نال شهرته الواسعة عن طريق مدينته الفاضلة اعني فلسفته السياسية، ونستخلص من ذلك أن أهم ما في فلسفة الفارابي هي فكرة الدولة، فهي النتيجة التي تنتهي إليها أجزاء فلسفته ولشدة إرتباط السياسة بنواحي فلسفته الأخرى؛ أصبحت السياسة عنده سياسة فلسفية، كما أصبحت فلسفته فلسفة سياسية، ويتضح ذلك جليا في كتبه التي ألفها في هذا الخصوص، مثل "أراء أهل المدينة الفاضلة "و"السياسة المدنية"، و"رسالة في السياسة".
وقد اتسم الفكر السياسي عند الفارابي بالربط المحكم بين الأخلاق والسياسة، فالسياسة عنده لا تقوم إلا على أساس أخلاقي، أو بمعنى آخر لا يمكن دراسة الفكر السياسي عنده بمعزل عن الأخلاق، ويمثل ربط الفارابي السياسة بالأخلاق دليلا واضحا على تأثره بأرسطو، الذي ربط بين الأخلاق والسياسة برباط وثيق، إلى حد أنه جعل الهدف الأول من قيام الدولة هدفا أخلاقيا في المقام الأول، لكن على الرغم من هذا التأثر إلا أن الرافد الإسلامي لم يختفي عنه تماما، على اعتبار أنه فيلسوف مسلم قد تأثر بمنهج الإسلام في المقام الأول. فقد أراد الفارابي بمشروعه السياسي أن يؤسس مجتمعا معرفيا فاضلا غايته الوصول إلى أعلى درجات السعادة. فعناية الفارابى بقيام الدولة المثالية لم يكن سوى محاولة منه لتوحيد الأمة الإسلامية، وعودة الخلافة القوية في ظل حكم مركزي قوي بعد أن ضعفت الخلافة العباسية، وظهرت دويلات ذات اتجاهات دينية مختلفة وكثر الشقاق بين الفرق السياسية من معتزلة وشيعة وسنة وخوارج.


Find that the issue of politics has preoccupied Islamic thinkers and philosophers throughout the ages, and among the most prominent philosophers who cared deeply about this issue was the great philosopher Abu Nasr al-Farabi, as he is considered one of the first Muslim philosophers who cared about the political system of the state and reforming the system Judgment in it, and contemplating what was written about the second teacher Al-Farabi finds that this philosopher has gained his wide fame through his virtuous city, I mean the political side for him, and his political philosophy aims to achieve happiness, so Al-Farabi’s concern for the individual to reach happiness, which is the ultimate perfection, prompted him to search for the best Political systems that achieve that desired goal. Hence, the research focused on reading Al-Farabi's philosophy with its various topics found in his books and linking it to his political philosophy. As the aim behind this research.
  The method used: the declarative approach by presenting the views of Al-Farabi from his books, the analytical approach that appears when analyzing opinions and commenting on them, in addition to the comparative approach that is used to indicate aspects of agreement and differences between different opinions.
research results:
Al-Farabi laid the first seeds for the idea of modern constitutions, which systematize states for the legal ways of life.
- Al-Farabi makes the building of the city an image that is completely identical to the building of the universe, just as the Creator God stands at the top of the cosmic building, so is the ruler in the city, for he is the mastermind who is similar to the Almighty Creator in his management of the universe.
- A city headed by a human being of the rank of a prophet or a philosopher who is more like an angel, and most of its people are saints - can only be achieved in imagination.
Al-Farabi was influenced by contemplative Sufism, which is based on communication with the active mind through mental awareness.
- Al-Farabi gave the ruler all possible powers, including executive, supervisory, legislative, and even divine authority that makes him not accountable to the people, but rather that the people yearn to imitate him permanently.
Al-Farabi believed that the upper spheres have a clear impact on people and society.
The state, according to Al-Farabi, is built primarily on the knowledge resulting from the theory of emanation, which is represented in the personality of the ruler connected to the active mind.
- Al-Farabi did not combine prophecy and philosophy in the person of the president except to confirm the agreement between philosophy and religion or wisdom and law.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية