الشيخ إبراهيم الباجوري وتعاقب الحروف من خلال شرحه بردة الإمام البوصيري (عرضًا ومناقشة) | Shaykh Ibrahim Al-Bajuri and the Succession of Letters in his Explanation of Al-Busiri’s Al-Burdah (Overview and Discussion)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم: اللغويات، كلية الدراسات الإسلامية والعربية، جامعة الأزهر ، مدينة: دمياط الجديدة، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

تعد قصيدة (البردة) من عيون الشعر العربي، ومن أروع قصائد المدائح النبوية، ودرة ديوان شعر المديح في الإسلام الذي جادت به قرائح الشعراء على مر العصور، ولها قيمة دينية وأدبية عالية، قام كثير من العلماء بشرحها وإعرابها وتدريسها.
 ومن الذين أبدعوا في شرحها الإمام الباجوري _ رحمه الله_، والمتأمل شرح الإمام يجد أنه اهتم بالناحية اللغوية اهتماما بالغا وكيف لا والشرح مليء بالدرر النحوية، ومن هذه الدرر ظاهرة تعاقب الحروف التي اهتم بها الشيخ في شرحه، وبخاصة أن هناك خلافا بين النحويين في تعاقب الحروف فمنهم من يرى ذك ومنهم من يرى خلاف ذلك، والشيخ الباجوري من الذين رجحوا إقامة بعض الحروف مقام بعض.
ومن هنا فقد هدف هذا البحث إلى بيان شخصية الشيخ إبراهيم الباجوري النحوية من خلال دراسة هذه الظاهرة من خلال شرح البردة وقد استخدم الباحث في دراسته منهجا محددا يعتمد على عرض الظاهرة اللغوية من خلال دراسة المسائل التي تُظهر جهود الشيخ إبراهيم الباجوري في شرحه بردة الإمام البوصيري وذلك عن طريق جمع تلك المسائل، ووضع العنوان المناسب لكل مسألة، وترتيبها داخل كل مبحث وتصدير كل مسألة بنص الشيخ إبراهيم الباجوري وتحقيق نسبة الآراء إلى أصحابها، وتخريج الشواهد من مظانها، ثم تذييل المسألة بالرأي الراجح داعمًا ذلك بالأدلة.
وقد كشف البحث أن كتاب شرح بردة البوصيري للشيخ إبراهيم الباجوري معين لدارسي اللغة العربية؛ لما تضمنه من فوائد نحوية وصرفية، أنه يضع مؤلفه بين علماء العربية، وتمكنه من استيعاب المذاهب النحوية، وصهرها في ذهنه؛ ليستخلص منها أنقاها، وأنه، لم يكن مجرد ناقل أو عارض، بل كان المرجح والمختار الرأي المناسب.
ويوصي البحث بإعادة النظر في بعض كتب التراث المطبوعة بعمل فهرسة للمسائل النحوية والصرفية، وغيرها من جوانب اللغة المختلفة؛ وذلك لما يجده الباحث فيها من المشقة والصعوبة، وربما يخرج منها غير ظافر بما يريده بعد إطالة النظر فيها والمشقة التي يُلاقيها من ضياع الوقت، والاهتمام بالنحو والصرف، وعرضهما بطريقة عصرية ملائمة للبيئة التي يعيش فيها الدارسون، حتى يقبل الطلاب عليهما وينهلوا من معينهما الزاخر .

“Al-Burdah” is recognized among the finest works of Arabic poetry and as the greatest poem of all time in praising the Prophet. It holds great literary and religious value and has been taught, parsed, and explained by many scholars.
Imam Al-Bajuri’s explanation of Al-Burdah is unique. He greatly emphasized the linguistic aspects of the poem, as evidenced through the sheer content of syntactical benefits. These include the succession of letters – a phenomenon that was disputed to exist among different scholars. Al-Bajuri’s explanation, however, confirmed the presence of some replacement of letters.
This research paper highlights the syntactical personality of Al-Bajuri by studying the phenomenon through his explanation of Al-Burdah. The research methodology relies on presenting the linguistic phenomenon through studying the issues addressed by Al-Bajuri, highlighting his explanatory efforts throughout. The research paper compiles, labels, and sorts these issues into sub-topics. Then, the paper presents Al-Bajuri’s view on each issue. It also scrutinizes the association of views to their respective holders and makes conclusions from the said assumptions. Finally, the paper presents the most valid opinion and supports it with evidence.
The research paper concludes that Al-Bajuri’s explanation of Al-Burdah is helpful to Arabic students due to its inclusion of syntactical and morphological benefits. Al-Bajuri’s book also places him among the scholars of Arabic. His work demonstrates his scholarly capabilities that go beyond merely overviewing and rephrasing. Instead, he grasped, analyzed, and synthesized the different syntactical schools.
The research paper recommends indexing linguistic, syntactical, and morphological issues in some printed heritage works. Such indexing would ease the hardships faced by researchers and make their research more fruitful. These hardships often consume researchers’ time and sometimes leads them to no findings at all. The paper also recommends presenting syntax and morphology in a contemporary form that attracts students towards exploring these sciences.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية