تجسيد المعاني والأعمال في السنة المشرفة | The Embodiment of Meanings and Actions In the Light of the Prophetic Sunnah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية دراسات دمياط جامعة الازهر

المستخلص

اشتملت الفصاحة النبوية على ألوانٍ متعددة من البيان وكان من بينها تجسيد المعاني في قوالب محسوسة، وصور ملموسة، وأنّ ذلك وقع منه صلى الله عليه وسلم على جهة الحقيقة وأنّه واقع في الآخرة حيث أنّه لا يمتنع في القدرة الإلهية، ويهدف البحث إلى تسليط الضوء على الأحاديث التي جسّدت المعاني في موضوعات عدة، حيث إبراز البلاغة النبوية، من خلال النظر في شروح العلماء وتعليقاتهم على تلك الأحاديث، واتبعت في هذا البحث منهج التحليل للنص والوقوف على أكبر قدْرٍ ممكن من نصوص العلماء، مستعينًا بكتب الشروح التي نصَّتْ على أنّ هذه الأحاديث جسّدت المعاني، ومن خلال البحث ظهرت النتائج الآتية: ثبوت الحركة والإرادة والعاطفة والإستفهام والجواب للجمادات والحيوانات، ونحو ذلك مما يخصُّ العقلاء بنص القرءان والسنة المطهرة،  فالتشخيص والتجسيد في المعنويات لونٌ من ألوان البلاغة العربية، وقد ورد استعماله في القرءان والسنة المطهرة، وتجسيد المعاني يكون على الحقيقة لا سيما في عالم الآخرة، وأنّ ذلك لا يمتنع في القدرة الإلهية، وهذا قول أكْثر شرّاح الحديث.
ويرى علماء البلاغة والعربية أنّ هذا  اللون هو من قبيل الإستعارة والمجاز؛ وذلك لأن كلامهم مأخوذ من كلام الشعراء فهم له بصدد الكشف والتحليل، وليس لهم في ذلك تدخلٌ من الناحية الشرعية،  فمن خصائص الإستعارة التشخيص والتجسيد في المعنويات، وبث الحركة والحياة والنطق في الجماد، وقد التفت الجرجاني إلى شيء من ذلك بقوله: «فإنّك لترى بها الجماد حيًا ناطقًا، والأعجم فصيحًا، والأجسام الخرس مبينة، والمعاني الخفية بادية جلية ... إن شئت أرتك المعاني اللطيفة التي هي من خبايا العقل كأنّها قد جسمت حتى رأتها العيون، وإن شئت لطفت الأوصاف الجسمانية حتى تعود روحانية لا تنالها إلّا الظنون، وهذه إشارات وتلويحات في بدائعها».
أما علماء الحديث وقد صدرت تلك النصوص من صاحب الشريعة -عليه الصلاة والسلام- فقد اعتبروا مردها إلى الحقيقة، وأنّ الله قد اختص نبيه -صلى الله عليه وسلم- بالوقوف على تلك الحقائق، وأن الألفاظ والمعاني تجسّدت على الحقيقة في كلامه -صلى الله عليه وسلم- فهو يخبر عنها بوحي من الله.


The prophetic eloquence included many colors of the rhetoric, and among them was the embodiment of the meanings in tangible molds, and tangible images, and that this occurred from him, may Allah’s prayers and peace be upon him, for real, and that will fall into the afterlife because that does not abstain in the power of Allah.
 The research aims to gives light on the hadiths that embodied the meanings in several topics, and to highlight the prophetic eloquence, by looking at the explanations of scholars and their comments on those hadiths. In this research, i followed the method of analyzing the text and finding out as much as possible of the texts of scholars, using the books of explanations that mentioned that these hadiths embodied the meanings.
 Through the research, the following results emerged: movement, will, emotion, interrogation, and the answer are proved to inanimate objects and animals, and such this qualities which are characteristic of humans, as Qur'an and Sunnah said.
 The personification and embodiment of morals is one of the colors of Arabic rhetoric, and it’s used in the Qur’an and the purified Sunnah, and the embodiment of meanings is for real, especially in the world of the afterlife, and that is not abstained in the power of Allah, and this is the choice of most of the hadith explainers                                                      
Rhetoric and Arabic scholars believe that this is a type of metaphor and trope. This is because their opinions are taken from poetry, so they are in process of detection and analyzing it, and they have no transact in that from a religious side. One of the characteristics of metaphor is embodiment for morals, and the transmission of movement, life and pronunciation in inanimate objects. Al-Jurjani referred to something of that by saying: »You see with it the inanimate objects are alive and speaking, the inanimate are eloquent, the mute bodies are speaking, and the hidden meanings are apparent and evident... If you wish, it will show you the hidden meanings that are among the subtleties of minds, as if they were embodied until the eyes saw them, and if you wish, it will soften the physical descriptions until they become spiritual so much so that nothing reach it but conjectures, and these are signs and intimations in its wonderfuls».
As for the hadith scholars, and considering that these texts were issued by the prophet - peace be upon him -, they considered that they refer to reality, and that Allah singled out his prophet - peace be upon him - with the knowledge of those facts, and that words and meanings were embodied in reality in his words - peace be upon him - as he tells about them with inspiration from Allah - glory be to him -.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية