قضايا الموجود والمعدوم والسببية وأثرها في إثبات الخلق | The Existence and Non-Existence, and the Issue of the World’s Antiquity and Its Occurrence Can existence emerge from non-existence without a cause?

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة، كلية الدراسات الإسلامية والعربية بدمياط الجديدة، جامعة الأزهر، مدينة دمياط الجديدة، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

يعالج البحث قضايا الموجود والمعدوم والسببية، وهل المعدوم شيء يمكن وصفه في الذهن، وبالتالي إمكان وجوده أو أنه مطلق يستحيل وجوده؟ وهل يمكن أن يخرج المعدوم الممكن إلى الوجود بلا سبب خارجي، أو لا بد من وجود سبب سابق عليه في الوجود؟ كما يبين مبدأ السببية، وأثر ذلك في إثبات القول بالخلق، وقد بدأ البحث بتحديد مصطلحي الموجود والمعدوم، إلى تعريف مبدأ السببية، وإيمان العلماء التجريبيون، ومعظم المفكرين والفلاسفة به، ثم انطلق إلى بيان قضية الخلق كنتيجة ضرورية للقضايا السابقة، وركز على بيان الخلق في القرآن الكريم؛ حتى يتعاضد العقل مع الوحي في إثبات الخلق لله – سبحانه وتعالى -.
وقد أتي البحث في مقدمة وأربعة مباحث وخاتمة: في المقدمة: أهمية البحث، وأسئلته، ومنهج البحث فيه، وخطته، المبحث الأول: معنى الموجود والمعدوم، المبحث الثاني: شيئية المعدوم، المبحث الثالث: مبدأ السببية، المبحث الرابع: قضية الخلق في القرآن الكريم، الخاتمة: وفيها أهم النتائج.
استخدمت في البحث المنهج التحليلي النقدي، في عرض مصطلحات وقضايا البحث، ووضع المخالف على مائدة النقد الموضوعي الهادف.
توصلت من خلال البحث للنتائج التالية: أن الموجود كائن والمعدوم منفي ليس بشيء، وإن كان متصور ذهنًا لا خارجًا- المعدوم المطلق محال وجوده- كل شيء له سبب بحسب قانون السببية الذي اتفق عليه علماء التجربة ومعظم الفلاسفة- لا يمكن أن يخرج شيء من لا شيء بلا سبب، فالمعدوم لا يُعلَّل ولا يُعلَّل به- إثبات الخلق لله تعالى، إحداثًا وإبداعًا، وإثبات القرآن الكريم لذلك بالأدلة الدامغة.
The research addresses the issue of existence and non-existence, and whether the non-existent is something that can be described in the mind, and therefore its possibility of existence, or is it absolute and impossible to exist? And can the possible non-existent come into existence without an external cause, or must there be a cause preceding it in existence? And its impact on the saying of the eternity of the world and its occurrence, so those who say the occurrence acknowledge the cause and the old cause, which is Allah Almighty, and those who say eternity are types, some of whom say the eternity of the world’s matter and its image, and they are the eternalists, and some say the existence of a creator for it from an old matter, and some say that Allah is just a final cause for the world, and some say the overflow, and some say the coincidence, and from the last type who say the evolution of the world from a first cell, and all of them deny causality, and I responded to them with their types. The research comes in an introduction and three investigations and a conclusion: in the introduction: the importance of the research and its methodology and plan, the first investigation: the terms of the research (its introductions), the second investigation: the issue of the eternity of the world and its occurrence and the doctrines in it, the third investigation: the response to those who say the eternity of the world in the modern era, the conclusion: and in it the most important results. I used the analytical critical approach in the research, whether in presenting the terms or the issues or the doctrines or the responses, I reached through the research the following results: that the existent is a being and the non-existent is a negation, not a thing, and even if it is mentally conceivable, not externally - the absolute non-existent is impossible to exist - everything has a cause according to the law of causality - the saying of coincidence contradicts the law of coincidence itself - the stationary does not move by itself according to the law of self-shortage, so no living or dead cell is issued from it - the laws and theories of modern science undermine the saying of the eternity of the world and the survival of matter and its non-primacy - nothing can come out of nothing without a cause, so the non-existent does not cause, and is not caused by it.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية