التغيرات المناخية وأثرها في بناء الأحكام الفقهية " استعمال المياه في الطهارة أنموذجًا" | Climate changes and their impact on constructing jurisprudential rulings “The use of water for purification as an example”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه المقارن، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بدمياط الجديدة، جامعة الأزهر ، مدينة المنصورة، مصر.

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى بيان أثر التغيرات المناخية في الجو وأحواله من حرارةٍ، وبرودةٍ، ورطوبةٍ، ورياح في بناء الأحكام الفقهية، فلقد ميز الله – سبحانه وتعالى- الإسلام فجاء بعالميَّته، وإنسانيته حريص على حياة البشر، فقد جاء شاملًا بأحكامٍ وتشريعاتٍ صالحة للتطبيق لكل مناحي ومتغيرات الحياة في كل زمان وفي كل مكان وحسب الظروف والأحوال، بما يحفظ الإنسان في دينه، ونفسه، وعقله، ونسله، وماله، واضعًا القواعد الفقهية، والأسس الشرعية، والمبادئ العامة للناس حتى يحسنوا استغلال بيئتهم، وليتعايشوا معها تعايشًا سليمًا حسب ظروفهم وأحوالهم بما يجنبهم وقوع الضرر بأجسادهم وأرواحهم وغير ذلك، فالشارع الحكيم عندما خلق الخلق، وسن لهم الشرائع إنما أراد لهم المصلحة والمنفعة، ودفع المضرة والمفسدة، وعلى الفقيه أن يسلك طرق الاجتهاد المختلفة للتعرف على هذه المصالح حتى يتمكن من إعطاء النوازل التي ليس فيها نص شرعي حكمًا يحقق مصالح العباد في العاجل والآجل، وإن من أعظم قواعد، ومبادئ، وأسس الشريعة الإسلامية أنها قائمة على السماحة واليسر الذي لا ينفك عن أحكامها وإن تغيرت الظروف، وتبدلت الأحوال، وطرأ على العادة ما يغيرها، فإن الله- جل جلاله- شرع للظروف والمتغيرات الطارئة ما يتواءم معها رعاية للمكلفين أن تبقى مصالحهم قائمة، فما أن يطرأ على المكلفين تغيرًا إلا وتقوم أحكام ترخيصية تراعي مصلحة المكلفين في ظروفهم الطارئة، ليتحقق اليسر، ويتبدَّدَ الحرج.
وإن من جملة الأسباب التي رعاها الشرع سببًا في التيسير، والرخصة، وبناء الأحكام الفقهية، التغيرات المناخية التي قدَّرَها الله- تعالى- على خلاف العادة من نحو الزلازل، والبراكين، والأنواء والأعاصير، والماء والثلج والبرد، واضطراب البحر وارتفاعه، وغير ذلك مما أقامه الشرع الحنيف سببًا في تيسير الأحكام، وتخفيف أحكامها والسماح بالأخذ بالرخصة بما يناسب مصالح المكلفين حيث تتغير الأحكام وتتبدل الفتوى الفقهية حسب تغير الزمان والمكان والأحوال والظروف، ويعد الماء مصدر الحياة لكلِّ حيِّ، ولا غنى عنه، فحيث كان الماء كانت الحياة، لكنه بسبب التغيرات المناخية قد يتغير عن طبيعته وحقيقته المطلقة، فيتغير في اللون، أو الوصف، أو الطعم، الأمر الذي يحتاج إلى بيان الحكم الفقهي لاستعماله حال هذه التغيرات، وقد توصلت في نهاية البحث إلى أنه هناك ارتباط وثيق بين أداء التكاليف الشريعة وبين التغيرات المناخيَّة التي نمر بها في حياتنا، وبين الاهتمام البالغ لشريعتنا بالتغيرات المناخية وملاحقتها بأحكام تناسبها من خلال الأخذ بالرخص، من باب رفع الحرج عن المكلفين وتيسير أمور عباداتهم ومعاملاتهم وغيرها، وفي النهاية أوصيت الأزهر الشريف وجميع الهيئات الدينية المعترف بها بضرورة عقد مؤتمرات وندوات علمية حول موضوع التغيرات المناخية للاطلاع على كل ما هو جديد وبيان الحكم الشرعي المتعلق بها.
This study aims to explain the impact of climatic changes in the atmosphere and its conditions, such as heat, cold, humidity, and winds, in constructing jurisprudential rulings. God - Glory be to Him - has distinguished Islam by its universality, humanity, and concern for human life. It has come comprehensive with provisions and legislation applicable to all aspects. And the changes of life at all times and in every place and according to circumstances and circumstances, in a way that preserves a person in his religion, soul, mind, lineage, and money, setting the jurisprudential rules, legal foundations, and general principles for people so that they can make better use of their environment, and coexist with it in a healthy way according to their circumstances and circumstances, in a way that avoids them. The occurrence of harm to their bodies, souls, and other things. When the Wise Lawgiver created people and enacted laws for them, He only wanted interest and benefit for them, and repel harm and corruption. The jurist must follow the various methods of ijtihad to identify these interests so that he can give calamities for which there is no legal text a ruling that achieves the interests of the people in the immediate and the future. One of the greatest rules, principles, and foundations of Islamic law is that it is based on tolerance and ease that does not deviate from its rulings, even if Circumstances have changed, circumstances have changed, and something has happened to customs that change them. God - glory be to Him - has legislated for the circumstances and emergency changes that are compatible with them, in order to ensure that the interests of the taxpayers remain valid. As soon as a change occurs to the taxpayers, licensing provisions are issued that take into account the interest of the taxpayers in their emergency circumstances, so that the interests of the taxpayers are fulfilled. Ease, and embarrassment dissipates.Among the causes that the Sharia has provided for as a reason for facilitating, permitting, and building jurisprudential rulings are the climatic changes that God Almighty has destined in contrast to what is usual, such as earthquakes, volcanoes, storms, hurricanes, water, snow, hail, the turbulence and height of the sea, and other things that the Sharia has established. Al-Hanif is a reason for facilitating rulings, mitigating their rulings, and allowing the license to be taken in a manner that suits the interests of those charged, as rulings change and jurisprudential fatwas change according to changes in time, place, conditions, and circumstances. Water is the source of life for every living person, and it is indispensable. Where there was water, there was life, but due to climate changes, it may It changes from its nature and absolute reality, so it changes in color, description, or taste, which requires an explanation of the jurisprudential ruling for its use in the event of these changes. At the end of the research, I concluded that there is a close connection between the performance of Sharia obligations and the climatic changes that we experience in our lives, and between the great interest of our Sharia in climate changes and pursuing them with provisions that suit them by adopting concessions, in order to relieve the embarrassment of those in charge and facilitate matters of their worship, transactions, etc., and in In the end, I recommended to Al-Azhar Al-Sharif and all recognized religious bodies the necessity of holding scientific conferences and seminars on the subject of climate change to learn about everything new and to clarify the legal ruling related to it.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية