العلاقة بين السبب والمسبب وما يترتب عليها من أحكام في الفكر الأشعري | The relationship between cause and effect and its resulted-rulings in Ash'arite thought

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة، كلية أصول الدين والدعوة، جامعة الأزهر، مدينة المنصورة، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

يتحدث البحث عن العلاقة بين السبب والمسبب في الفكر الاشعري وتلخص في مبحثين الأول: العلاقة بين قدرة العبد وفعله، والعلاقة بين قدرة الله وقدرة العبد مع فعله
اتفقت كلمة الأشاعرة على أنه ثمة علاقة بين قدرة العبد وفعله إلا أنهم ذهبوا في تحديدها إلى اتجاهات خمسة تتلخص في الآتي:ذهب الأشعري رحمه الله تعالى: أنه لا تأثير لقدرة العبد البتة في وجود الفعل وله الكسب الذي يقع بقدرته المحدثة فأصل الفعل ووصفه خلق لله وليس معنى هذا أنه ينفي تعلق قدرة العبد بفعله فهو يرى أن لها تعلقا غير التأثير، وتعينه: أنه يغيب عنا لكنه موجود وعلى رأيه كثير من الأشاعرة.أما الباقلاني: فيرى أن الله خلق الفعل وأخرجه من العدم للوجود وقدرة العبد دورها في جعله طاعة أو معصية، وتبعه الشهرستاني.أما الإسفرايني: فيرى وقوع الفعل بتأثير قدرتين "جواز وقوع مقدور بين قادرين مع اختلاف جهة التعلق"، ويؤول كلامه أن قدرة العبد غير مستقلة بالتأثير لكن إذا انضمت إليها قدرة الله استقلت بالتأثير ثم يأتي دور الجويني: الذي قال بتأثير القدرة الحادثة في ذات الفعل لكن بمشيئته، وإرادته،بقي الرازي: والذي يصف الفعل بعد توفر الأسباب من سيرورة الممكن من استواء الطرفين إلى ترجح أحدهما بقدرة الله وإرادته وحينها يجب الوقوع.كمااتفق أهل السنة الأشاعرة أن الله سبحانه وتعالى خلق العباد وقدرهم وأفعالهم كما قال تعالى: ﴿ﲤ ﲥ ﲦ ﲧ ٩٦﴾ [سورة الصفات: 96].
الثاني: العلاقة بين السبب والمسبب في الطبيعيات فقد أطبقت كلمة الأشاعرة على أنه ثمت علاقة بين السبب والمسبب كالنار والإحراق لكنها علاقة عادية وليست ضرورية لازمة.
The research discusses the relationship between cause and effect in Ash'arite thought. It is summarized in the undermentioned two sections, the relationship between the servant’s ability and his action, and the relationship between God’s power and the servant’s ability with his action.
The Ash'arites unanimously have agreed that there is a relationship between the ability of the servant and his action, but they define it in five interpretations, which can be summarized as follows: Imam Al-Ash'ari, may God have mercy on him, says that the ability of the servant has no effect at all on the existence of the action, rather he can be responsible of the result through his created ability, so the origin of the action and its description is created by God. That does not mean he denies the connection of the servant’s ability to his actions, but a connection other than the effect. He explains that the connection is unknown to us, but it is exist. Many of the Ash'arites agree with him. As for Al-Baqillani: He believes God created the action and brought it into existence out of nothingness, and the ability of the servant is to obey or disobey that action. Al-Shahrastani followed him. As for Al- Isfaraini: He sees the occurrence of an action as a result of the influence of two powers “It is permissible for something destined to occur by two different powers (God and servant) despite the difference in the result of the action”. He explains that the power of the servant is not independent of the effect unless it is joined by God’s power, at then it becomes independent of the effect. As for Al-Juwayni: He believes in the influence of the power occurring in the action itself, but by God’s will. Finally, Al-Razi: He describes the action based on reasons and taking into consideration the equal possibility of the two parties resulting in the predominance of one of them which is God’s power and will, and then the action must occur. The Ash'ari Sunnis also agreed that God Almighty created His servants, their fates and deeds
Second: The relationship between the cause and the effect in nature matters. The Ash'arites unitedly believe in the relationship between the cause and the effect, such as fire and burning, but it is a normal relationship and not necessary to happen.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية