أثر العمل في الاعتكاف العاملون في المسجد الحرام أنموذجًا دراسة فقهية The effect of work on seclusion: Workers in the Grand Mosque as a model A jurisprudential study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الشريعة ـ الكلية الجامعية بتربة ـ جامعة الطائف

المستخلص

ملخص البحث:
تتناول هذه الدراسة أثر العمل في اعتكاف العاملين بالمسجد الحرام، ويقصد به في البحث مسجد الكعبة خاصة، وتظهر أهميتها في كون هذه المسألة لم تفرد بالبحث، وتنزيل صورها على ما ذكره الفقهاء رحمهم الله في أحكام الاعتكاف، ونظرًا لحاجة جمعٍ من العاملين في المسجد الحرام لفقه حكمها، وورود السؤال عنها من بعضهم، وكان هدف الدراسة ذكر صور اعتكاف العامل أثناء عمله، وأثر العمل في اعتكافه حينئذ من حيث الصحة وعدمها، متخذًا في ذلك المنهج الاستقرائي للنصوص وأقوال الفقهاء المتصلة بذلك، وكذا المنهج الاستنباطي في تنزيل ما قرروه على تلك الصور، وذكر أثرها في الاعتكاف، وانتهى البحث إلى أن عمل العامل أثناء الاعتكاف يتمثل في خمس صور:

من كان مؤذناً أو إماماً فيصح اعتكافه مدة لبثه في المسجد كما يفهم من مذهب الحنفية، وهو مذهب الشافعية، والحنابلة.
من كان عمله في ساحات المسجد فيتخرج القول بصحة اعتكافه أو عدمها على الخلاف في رحبة المسجد، والأقرب أنها ليست منه، فلا يصح الاعتكاف فيها.
من كانت طبيعة عمله أقرب إلى الاشتغال بالتعبد الخاص، فالأقرب صحة اعتكافه.
من كانت طبيعة عمله فيها بعد عن الاشتغال بالتعبد الخاص، فالأقرب صحة اعتكافه تخريجًا على قول الشافعية والحنابلة في تجويزهم للصنائع في المسجد وإن كثرت مع الكراهة، وأنها لا تُبطل الاعتكاف.
من كانت طبيعة عمله تقتضي خروجه من المسجد، فإن كان يسيرًا عرفًا وتابعًا، فيصح اشتراطه، وإن كان كثيرًا عرفًا، فالأصل عدم جواز اشتراطه.

ومن توصيات البحث، دراسة الأحكام الفقهية المختصة بالعاملين في المسجد الحرام، وكذا أعمال المعتكف التي ذكرها الفقهاء بالتفصيل، مع ذكر الصور المعاصرة وأحكامها.
 
 
Abstract:
This current study discusses the work impact on the seclusion(I'tikaf) of workers in the Holy Mosque، and what is meant in the research is the Kaaba Mosque in particular، that its importance appears in the fact that this issue was not specialized in research، its images were applied to what the jurists، may God have mercy on them، mentioned in the rulings of seclusion، and due to the need of a group of workers in the Holy Mosque to understand its ruling، and the question about it was received from some of them، the study aimed to mention the images of the worker’s seclusion during work، and the effect of work on his seclusion at that time in terms of validity or invalidity، adopting the inductive approach to the texts and statements of the related jurists، as well as the deductive approach in applying what they decided to those images، and mentioning their effect on seclusion، the research concluded that the worker’s work during seclusion is represented in five images:

Whoever is a muezzin or imam، his seclusion is valid for the period of his stay in the mosque as understood from the Hanafi doctrine، that is the doctrine of the Shafi’is، and the Hanbalis.
Whoever works in the courtyards of the mosque، the statement of the validity of his I'tikaf or not is based on the disagreement in the courtyard of the mosque، and the closest is that it is not part of it، so I'tikaf is not valid.
Whoever the nature of his work is closer to being engaged in private worship، the closest is the validity of his I'tikaf.
Whoever the nature of his work in it is far from being engaged in private worship، the closest is the validity of his I'tikaf based on the statement of Shafi'is and Hanbalis in their permissibility of crafts in the mosque even if they are many with dislike، and that they do not invalidate I'tikaf.
Whoever the nature of his work requires him to leave the mosque، if it is easy according to custom and following، then it is valid to stipulate، and if it is many according to custom، then the basic principle is that it is not permissible to stipulate.

The research recommended studying the jurisprudential rulings specific to workers in the Holy Mosque، as well as the works of the Mu'takif that the jurists mentioned in detail، with mention of contemporary images and their rulings.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية