"الرواة الذين وُثِّقوا في رواياتهم من كتبهم وضُعِّفوا في رواياتهم من حفظهم" دراسة تطبيقية على الرواة المُخرَّج حديثهم في الكتب الستة أو أحدها "The narrators whose narrations were documented in their books And their memorization was weak in their narrations” An applied study on narrators whose hadiths were included in the six books or one of them

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية أصول الدين والدعوة بالمنصورة جامعة الأزهر

10.21608/jafd.2024.385904

المستخلص

 
اعتنى المحدثون بعلم الحديث رواية ودراية، ووضعوا القواعد والضوابط والشروط حتى يميزوا صحيح الحديث من سقيمه، ومن الشروط التي وضعوها لقبول الحديث: ضبط الرواة، وقسموا الضبط إلى ضبط صدر، وضبط كتاب، واهتموا بضبط الكتاب كما اهتموا بحفظ الحديث، وحثّوا على الكتابة ورغبوا فيها مع الحفظ أيضا، ونصوا على أن الحافظ المتقن الذي يحفظ كلامه ويستطيع استظهاره متى شاء فهذا لا يضره ألا يوجد معه كتاب، كأحمد رحمه الله، وقد كان مع سعة علمه، وقوه حفظه، وضبطه، لا يحدث إلا من كتاب، وقد وجدنا بعض الرواة ما كانوا يحدثون إلا من كتبهم، ولم يعد هذا قدحا فيهم، بل وثقهم النقاد، ووجدنا بعض الرواة المختلطين، الذين وقع لهم اضطراب وخلل في حديثهم، فتوقفوا عن التحديث من الحفظ، وتمسكوا في الكتاب، بل منهم من منعه أهله من التحديث من الحفظ لئلا يُدخل الأحاديث بعضها في بعض، وعرضت في الجانب التطبيقي للبحث لرواة ضُعِّفوا في حفظهم، أو من قِبَل حفظهم، أو ساء حفظهم، وكتابهم صحيح، أو بعبارة أخرى: رواة ضبطوا كتابهم، فحدثوا منه، فسلموا من الغلط، والوهم، فحكم عليهم من سمع حديثهم على هذا النحو بالتوثيق والضبط، فلما حدثوا من حفظهم وقعوا في الغلط والوهم، فحكم عليهم من سمع حديثهم على هذا النحو-تحديثهم من الحفظ- بالضعف، لذا احتاج الأمر إلى التوسط فيهم، والنظر في مروياتهم، وسبرها، والتفرقة بين ما كان منها من كتبهم فيُحكم بصحتها، وما كان منها من حفظهم، -وخالفوا الثقات، أو انفردوا به-، فيحكم بضعفها، وقد اعتمدت في هذا البحث على التطبيق للرواة المخرج حديثهم في الكتب الستة، أو في أحدها.
 
The Muhaddithis took care of the science of hadith, narration and study, and set rules, controls and conditions in order to distinguish true from false hadith, and among the conditions they set for the acceptance of hadith: They divided the control of the narrators into chest control and book control, and they paid attention to book control as well as memorization of the hadith, and they urged writing and desired it with memorization as well, and stipulated that the perfect memorizer who memorizes his words and can recall them whenever he wants, this does not harm him without a book, such as Ahmad, may God have mercy on him, and he was with his vast knowledge, strong memorization, and control, he did not speak except from a book, and we found some narrators who did not speak except from their books. We found some mixed narrators, who had confusion and imbalance in their hadith, so they stopped speaking from memorization and stuck to the book, but some of them were prevented by their families from speaking from memorization so that they would not mix hadiths into each other, and I presented in the applied aspect of the research for narrators who were weak in their memorization, or by their memorization, or poorly memorized, and their book is correct, in other words: When they spoke from their book, they were free from mistakes and illusions, so those who heard their hadith in this way judged them to be reliable and accurate, but when they spoke from their memorization, they fell into mistakes and illusions, so those who heard their hadith in this way - speaking from memorization - judged them to be weak. Therefore, it is necessary to mediate in them, look at their narrations, examine them, and distinguish between what was from their books, which is judged to be true, and what was from their memorization, which is judged to be weak, and I relied in this research on the application of the narrators whose hadith is in the six books, or in one of them.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية