نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
كليــة الدارســات الإسلامية بأســوان جامعــة الأزهـــــــر
المستخلص
الحمد لله، والصلاة على رسول الله، وعلى آله وصحبه وبعد...
فقد اهتم الأصوليون بخبر الواحد وشروط قبوله، ومن هذه الشروط: قبول خبر الواحد فيما تعم به البلوى والذي لوحظ أن الأصوليين قد اختلفوا فيه، وكان لاختلافهم آثار فقهية، فأردت أن أكتب في هذه المسألة بحثًا أصولياً يكون منهجه وصفياً استقرائياً تحليلياً سميته: (أثر الاحتجاج بخبر الواحد فيما تعم به البلوى في الفروع الفقهية)، وقد كتب في ذلك الأصوليون قديماً وحديثاً.
بدأت بمقدمة ذكرت فيها أهمية البحث ومنهجه والدراسات السابقة، وخطته، ثم تعرضت لتعريف الخبر وهو القول الذي يتطرق إليه التصديق والتكذيب وقسمته إلى متواتر وآحاد كما ذكر الجمهور.
وعرفت خبر الواحد بأنه ما عدا التواتر، وقد اختلف الأصوليون في حكمه على أربعة أقوال الراجح منها هو قول الجمهور القائل بأنه يفيد الظن وجواز العمل به.
ثم ذكرت مفهوم وحكم خبر الواحد فيما تعم به البلوى وهو ما يحتاجه كل أحد من الناس وقد قبله الجمهور ورده الحنفية.
ولهذا الخلاف أثر فقهي في كثير من مسائل الفقه ذكرت أهم هذه المسائل وهي: الوضوء من أكل لحم الجزور، وفيه مذهبان الراجح هو وجوب الوضوء، ومسألة حكم التدليك في الغسل وهو سنة كما اعتمد الجمهور، وكذا اعتمدوا الاستحباب في مسألة الغسل من تغسيل الميت، ومسألة رفع اليدين في الصلاة والراجح تركها، ومسألة حكم التشهد الأخير، والراجح فيها الوجوب، ومسألة القهقهة في الصلاة وهي لا تبطلها عند الجمهور، ومسألة قبول شهادة الواحد من أهل المصر على رؤية هلال رمضان والراجح قبولها، وختمت بأهم النتائج والتوصيات.
Praise be to Allah, and prayers be upon the Messenger of Allah, his family and companions, and after...
The fundamentalists have been interested in the news of the one and the conditions for its acceptance, and these conditions: acceptance of the news of the one in what pervades the affliction, which was noted that the fundamentalists have differed in it, and their difference had jurisprudential effects, so I wanted to write in this matter a fundamentalist research whose approach is descriptive inductive analytical called: (The impact of invoking the news of the one in what pervades the affliction in the branches of jurisprudence), and the fundamentalists wrote in it old and new.
I started with an introduction in which I mentioned the importance of the research, its methodology, previous studies, and its plan, then I was exposed to the definition of the news, which is the saying that is addressed by believing and denying and divided it into frequent and ones as mentioned by the public.
And I knew the news of the one that except for the frequency, and the fundamentalists differed in judging it on four sayings, the most correct of which is the saying of the public that it benefits the thought and permissibility of working with it.
Then I mentioned the concept and the ruling on the news of the one in what is pervasive in the affliction, which is what every one of the people needs, and the public has accepted it and its Hanafi response.
This disagreement has a jurisprudential impact on many issues of jurisprudence, the most important of which are mentioned, namely: ablution from eating meat of carrots, and there are two doctrines in which the most correct is the obligation of ablution, and the issue of the rule of massage in ghusl, which is a Sunnah as adopted by the public, as well as they adopted the mustahabb in the issue of washing from washing the deceased, and the issue of raising the hands in prayer and the most likely to leave it, and the issue of the rule of the last Tashahud, and the most likely obligation, and the issue of giggling in prayer, which does not invalidate it in the public, and the issue of accepting the testimony of one of the people of Egypt on Hilal's vision Ramadan and most likely to be accepted, and concluded with the most important findings and recommendations.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية