نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
كلية أصول الدين بطنطا جامعة الأزهر
المستخلص
يستعرض البحث موضوع زيادة الثقة عند المحدثين، ويوازن بينها وبين موقف الإمام ابن حزم الأندلسي منها، وذلك من خلال استعراض بعض المسائل الفقهية التطبيقية المتنوعة وذلك من خلال كتابه "المحلى بالآثار"
ويبين أنه قد رجَّح طريق الفقهاء وهو قبول الزيادة من العدل مطلقا، وبدون تفصيل، على طريق المحدثين الذين جعلوا لذلك تفصيلا يغاير ما عند الفقهاء والأصوليين.
كما يبيِّن البحث منزلة الإمام ابن حزم، ومكانته العلمية بين العلماء، وقد أثرى المكتبة الإسلامية بالعديد من المصنَّفات في شتَّى المجـالات ومنها: علم الحديث الشريف، وكان في اختيـاراته الفقهية يميل أحيـانا إلى أصول المحدّثين في تناولهم للنصوص، وأحيـانا أخرى يميل إلى قوانين الفقهـاء في استنباطهم الأحكـام الفقهية من السنة النبوية، ومما مـال فيه إلى مذهـب الفقهـاء في الاسـتنبـاط والاختيـار: قضية زيـادة الثقة؛ فقد كانوا يقبلون زيـادته، ويعتبرونهـا حديثـا مستقّلا، مؤسّسـا للأحكـام الفقهية؛ بخـلاف المحدّثين فإن لهم مذهبـا آخـر، مع تحفُّظ الباحث على طريقة نقده لآراء السابقين من العلماء الكبار كالإمام مالك، وأبي حنيفة وغيرهما، ومع ذلك لا يمنع من الاعتراف بمكانته العلمية.
وقد جعلت هذا البحث المتواضع في: مقدمة، وتمهيد، ومبحثين، وخاتمة: أما مقدمة البحث: فبينت فيها: خطة البحث، ومنهجي فيه، وأسبـاب اختياري له. وأما التمهيد ففيه مطلبـان: المطلب الأول: التعريف بالإمام ابن حزم الأندلسي، وبيـان مذهبه الفقهي. المطلب الثاني: التعريف بكتاب: الإحكام في أصول الأحكام، وكتاب: المحلى بالآثار. وأما المبحثان فكالآتي: المبحث الأول: زيـادة الثقة بين المحدثين والفقهـاء، وموقف ابن حزم منها دراسة نظرية. المبحث الثاني: دراسة تطبيقية على بعض اختيـارات ابن حزم الفقهية من خلال كتابه: "المحلى بالآثـار" . ثم ذيلته بخـاتمة أسأل الله حسنهـا، وفيها أبين أهم النتـائج والتوصيات.. والله الموفق.
Abstract:
The research reviews the issue of the increase of trust among the Muhaddithis and contrasts it with the position of Imam Ibn Hazm of Andalusia, by reviewing some of the various applied jurisprudential issues through his book "Muhalla al-Athar"
and shows that he favored the way of the jurists, which is to accept the increase from the just without any details, over the way of the Muhaddithis, who made this detail different from what the jurists and fundamentalists have.
The research also shows the status of Imam Ibn Hazm and his scientific standing among the scholars, He has enriched the Islamic Library with many works in various fields, including: the science of the Noble Hadith, In his jurisprudential choices, he sometimes tended to the principles of the hadith scholars in their treatment of texts, and at other times he tended to the laws of jurists in their derivation of jurisprudential rulings from the Sunnah of the Prophet, and among those in which he tended to the doctrine of jurists in deduction and choice: the issue of increasing confidence; They accepted its addition, and considered it an independent hadith, establishing the jurisprudential rulings. Unlike the hadith scholars, they have another school of thought, with the researcher's reservations about the way he criticized the opinions of previous great scholars such as Imam Malik, Abu Hanifa and others, but this does not prevent the recognition of his scientific status.
I have made this modest research into: an introduction, a preface, two sections, and a conclusion: As for the introduction to the research: I explained in it: the research plan, My approach to it, and the reasons for choosing it. As for the introduction, it has two requirements:
The first requirement: introducing Imam Ibn Hazm Al-Andalusi, and explaining his doctrine of jurisprudence.
The second requirement: Introduction to the book: Al-Ahkam fi Usul Al-Ahkam, and the book: Al-Muhalla bi-Athar.
The two topics are as follows: The first topic: The increase in trust between hadith scholars and jurists, and Ibn Hazm’s position on it, a theoretical study.
The second topic: An applied study on some of Ibn Hazm’s jurisprudential choices through his book: “Al-Muhalla bi-Athar.”
Then I concluded it with a good conclusion, I ask God, and in it I explain the most important results and recommendations. God bless.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية