التكليف بما لا يطاق عند الأشاعرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المشارك في قسم الدراسات الإسلامية بكلية الشريعة والدراسات الإسلامية بجامعة الملك فيصل

المستخلص

 
تهدف هذه الدراسة إلى بيان رأي فرقة الأشاعرة في مسألة مهمة ودقيقة وشائكة من مسائل علم الكلام؛ ألا وهي مسألة التكليف بما لا يطاق، والكلام حول مفهوم هذه المسألة من ناحية الإمكان العقلي والوقوع الفعلي، وما لها من أبعاد تتعلق بالنقل، والعقل، وأفعال الله سبحانه وتعالى، وأفعال العباد؛ والمسؤولية الأخلاقية، والعدل الإلهي؛ كل ذلك من الأمور التي أثيرت حولها التساؤلات عند أوائل الفرق الإسلامية؛ ولا سيما وأن هذه المسألة تكمن أهميتها في كونها تتعلق بالعلاقة بين العباد وبين خالقهم عز وجل، وإذا نظرنا إلى فرقة الأشاعرة؛ والتي تُعد من أهم وأبرز وأكثر الفرق الكلامية تأثيراً في البيئة الإسلامية قديماً وحديثاً؛ وبخاصة التأثير الواضح في بعض العلماء والمفكرين المسلمين؛ نجد أنها تُعد من أوائل الفرق الإسلامية التي أدلت بدلوها في هذه المسألة.
وتكمن مشكلة البحث في الإجابة عن الأسئلة المطروحة؛ مثل: ما معنى التكليف بما لا يطاق؟ وهل يكلف الله تعالى عباده يحملهم ويلزمهم بما يعجزون عن فعله أو تركه لأنه فوق طاقاتهم وقدراتهم وإمكاناتهم؟ وما رأي الأشاعرة في مسألة التكليف بما لا يطاق؟ وما حجتهم وأدلتهم التي استدلوا بها على مذهبهم في هذه المسألة؟
أما عن المنهج المتبع في البحث؛ فلقد اتبعت المنهجين: الاستقرائي، والتحليلي.
ومن أبرز النتائج التي يمكن الوصول إليها في هذا البحث: أن التكليف من أفعال الله عز وجل، وأن التكليف بما لا يطاق من القضايا التي شغلت الفكر الإسلامي ردحاً من الزمان، وأن أفعال الله كلها عدل وحكمة، وأن التكليف لا يكون عبثاً أو بلا حكمة، وأن الأشاعرة يرون أن الله تعالى قادر على تكليف العباد بما لا يطيقون لأنه عز وجل فعال لما يريد ولا يسأل عما يفعل وهم يسألون، وأن الله تعالى لا يكلف عباده ما يعجزون عنه أو لا يقدرون عليه ولا يستطيعونه.
 
 
 
Abstract:
This study aims to present the opinion of the Ash‘ari school on an important، intricate، and contentious issue in the discipline of Islamic theology (kalam): the issue of being tasked with what is beyond one’s capacity. The study explores the concept of this issue from the perspectives of rational possibility and actual occurrence، as well as its dimensions related to revelation، reason، the actions of Allah Almighty، human deeds، and moral responsibility. These are among the topics that were heavily debated by early Islamic sects. The significance of this issue lies in its connection to the relationship between humans and their Creator، Almighty Allah.             
When examining the Ash‘ari school، which is one of the most prominent and influential theological sects in the Islamic tradition، both historically and contemporarily—especially due to its notable impact on some Muslim scholars and thinkers—it becomes clear that they were among the first Islamic sects to contribute their perspective on this issue.
The research problem centers on addressing key questions such as: What does it mean to be tasked with what is beyond one’s capacity? Does Allah، Almighty، burden His servants with duties that they are incapable of performing، refraining from، or fulfilling due to their limited abilities and capacities? What is the stance of the Ash‘ari school on this issue? What are the arguments and evidence they presented to support their position?         
As for the research methodology، the study employed both the inductive and analytical methods.       
Among the most notable conclusions reached in this study are the following: that obligation (taklif) is one of Allah’s actions; that the issue of being tasked with what is beyond one’s capacity has preoccupied Islamic thought for a considerable time; that all of Allah’s actions are based on justice and wisdom; that obligation is never arbitrary or devoid of purpose; that the Ash‘ari school maintains that Allah has the power to task His servants with what is beyond their capacity because He does whatever He wills، and He is not questioned about His actions، whereas they are questioned about theirs; and that، in practice، Allah does not task His servants with what they are incapable of performing or achieving.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية