قواعد تضعيف الوجه الإعرابي عند المنتَجَب الهَمَذاني (ت643هـ).

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات الإسلامية والعربية بدمياط الجديدة جامعة الأزهر

المستخلص

 تدف هذه الدراسة لتسليط الضوء على ظاهرة تضعيف الأوجه الإعرابية عند أحد معربي القرآن الكريم في القرن السابع الهجري (المنتجب الهمذاني 643هـ) من خلال الأسس والقواعد التي اعتمدها في تضعيف الأوجه الإعرابية عند إعرابه القرآنَ الكريم في كتابه (الكتاب الفريد في إعراب القرآن المجيد)، وقد اقتضت طبيعة البحث أن يأتي في مقدمةٍ، وتمهيدٍ، وثلاثةِ فصولٍ، وخاتمةٍ تتضمن أهمَّ النتائج، وفهارسَ عامةٍ. أما المقدمةُ ففيها حديثٌ عن أهمية الموضوع، وأسبابِ اختياره، والمنهجِ المتبعِ في الدراسة. وأما التمهيدُ فجعلته في مبحثين: الأول: المنتجبُ الهمذانيُّ، حياته وآثاره، والثاني: تعدُّدُ الأوجه الإعرابية بين القوةِ والضَّعف. والفصل الأول بعنوان: المعنى وتضعيف الوجه الإعرابي. والفصل الثاني: القاعدة النحوية وتضعيف الوجه الإعرابي. والفصل الثالث: الأصول النحوية وتضعيف الوجه الإعرابي. وقد توصل الباحث إلى أن المنتجب الهمذاني لم يخرج عن نهج متقدمي النحويين في الاهتمام بالمعنى والدلالة في توجيه الحكم الإعرابي قوةً وضعفًا، واختيارًا وردًّا، وأكَّد على أنه لا يمكن فهمُ الإعراب إلا بعد الوقوف على المعنى فهمًا صحيحًا، فكان يُعظِّم من شأن المعنى تعظيمًا بلغ به أنه استعاذ بالله من الإعراب الذي يخالف المعنى. وكان تضعيفُه الوجهَ الإعرابيَّ مبنيًّا على مخالفةٍ لقاعدة نحوية مطَّرِدةٍ، أو لبُعده عن المعنى الصحيح المفهوم من الآية، وتارةً يجمع بين المخالفتين. فلا يَشفعُ عند الهمذاني قوةُ الوجه الإعرابي من ناحية الصناعة النحوية، إذا لم يساعده المعنى في ذلك. كذلك لم يكن تضعيفُ الوجهِ الإعرابيِّ عنده على وتيرةٍ واحدة، بل يتدرج في درجات التضعيف حتى يصفَ الوجهَ الإعرابيَّ بالفساد؛ اعتمادًا على فساد المعنى المترتب عليه. كما اتَّخَذَ المنتجبُ الهمذاني الأصولَ النحويةَ قاعدةً مهمةً عنده، وبَنَى عليها تضعيفَه الوجه الإعرابي في أكثر من موضع. وجعل قلةَ الاستعمال العربي للتركيب سببًا لضعف الوجه الإعرابي، ومجيءَ التركيب النحوي في النظم دون النثر وسيلةً لتضعيف الوجه الإعرابي. وكانت مخالفة الإجماع مستندًا قويًّا اعتمد عليه الهمذاني في تضعيف الوجه الإعرابي، كقوله: «وهذا فيه ضعف، لا بل ليس بشيء؛ لما فيه من فكِّ النظم وتغيير اللفظ، مع ما فيه من مخالفة الجمهور» فكان المنتجب الهمذاني على صلةٍ واطلاعٍ دائمٍ بالأصول النحوية، وقد وظَّفَها توظيفًا حسنًا في بناء القاعدة النحوية بشكلٍ عام، وبَنَى عليها تضعيفَه الوجهَ الإعرابيَّ بشكلٍ خاصٍّ.
   
 
Research summary:
This study aims to shed light on the phenomenon of weakening the expressive aspects of one of the arabizers of the Holy Quran in the seventh hijri century (Al-muntajib Al-hamazani 643 Ah) through the foundations and rules adopted by him in weakening the expressive aspects when expressing the Holy Quran in his book (The unique book in the expression of the glorious Quran), the nature of the research required that it come in an introduction, a preface, three chapters, a conclusion that includes the most important results, and general indexes. As for the introduction, it talks about the importance of the topic, the reasons for choosing it, and the approach followed in the study. As for the preface, I made it into two papers: the first: the Hamdani producer, his life and effects, and the second: the multiplicity of expressive aspects between strength and weakness. The first chapter is entitled: meaning and weakening of the expressive face. And the second chapter: grammatical rule and weakening of the expressive face. And the third chapter: grammatical origins and weakening of the expressive face. The researcher concluded that the producer Hamadani did not deviate from the approach of advanced Grammarians in paying attention to meaning and significance in guiding the expressive judgment, strength and weakness, choice and response, and stressed that it is possible to understand the expression only after standing on the meaning correctly, so he magnified the meaning so much that he reported that he apologized to God from the expression that contradicts the meaning. His weakening of the expressive face was based on a violation of a steady grammatical rule, or for distancing himself from the correct meaning understood from the verse, and sometimes combining the two violations. The power of the expressive face in terms of grammatical industry is not interceded for by the Hamdani, if the meaning does not help him in this. Also, the weakening of the expressive face was not at the same pace, but it is gradual in the degrees of weakening until the expressive face is described as corruption, depending on the corruption of the meaning that results from it. The producer Al-Hamdani also took grammatical origins as an important rule for him, and based his weakening of the expressive face on it in more than one place. The lack of Arabic use of syntax made the expressive face weak, and the advent of grammatical structure in systems without prose is a way to weaken the expressive face. The violation of consensus was a strong document on which al-Hamadani relied in weakening the expressive face, as he said: "This has a weakness, No, not even something; because of the decoding of systems and changing the pronunciation, with what the audience disagreed with." the producer Al-Hamadani was in touch and constantly familiar with the grammatical assets, and he employed them well in building the grammatical base in general, and built his weak expressive face on it in particular.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية