الاستفهام البلاغي الحرفي دلالاته ومعانيه.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية ـ الكلية الجامعية بتربة جامعة الطائف

المستخلص

إن النماذج والشواهد القرآنية التي عرضناها تؤكد تعدد المعاني المرتبطة بأسلوب الاستفهام البلاغي الحرفي بقسميه (الهمزة وهل)، حيث إن للاستفهام بهذين الحرفين مواضع محددة يجب على البليغ مراعاتها من أجل فهم دلالات الاستفهام فهماً عميقاً يُستنبط منه تنوع المعاني البلاغية. وعليه، يتطلب تناول هذا الأسلوب مراعاة عدة جوانب، منها: معرفة النظم أو الصياغة التي صيغ بها أسلوب الاستفهام، والإدراك الواعي والشامل للسياق الكلي الذي يرد فيه الاستفهام الحرفي، والمقصود هنا السياق العام للنص بأكمله، وليس مجرد سياق الجملة. كما أن التنغيم الصوتي يعد عنصراً مهماً لفهم الاستفهام وتذوقه، حيث يسهم في استنطاق النص والكشف عن مقاصده. ويضاف إلى ذلك أهمية التعرف على هوية السائل والمسؤول، بل وأحياناً معرفة مكانتهما وقدرهما، إلى جانب إدراك طبيعة النص ومصدره؛ فالنصوص الإلهية كالنص القرآني تختلف تماماً في التعامل عنها النصوص البشرية، سواء كانت شعراً أو حديثاً نبوياً، وذلك لتجنب الوقوع في الأخطاء أو الزلل اللغوي.
 
 
The Quranic models and examples we have presented confirm the multiplicity of meanings associated with the rhetorical interrogative style expressed through its two particles (Hamzah and Hal). These interrogative particles have specific contexts that the eloquent speaker must consider to understand the implications of interrogation deeply, deriving the diversity of rhetorical meanings. Accordingly, addressing this style requires taking into account several aspects, including understanding the structure or formulation in which the interrogative style is presented, gaining a conscious and comprehensive awareness of the overall context in which the literal interrogation occurs — referring here to the general context of the entire text, not merely the context of the sentence. Additionally, vocal intonation is a significant element in understanding and appreciating interrogation, as it contributes to bringing the text to life and uncovering its purposes. Furthermore, recognizing the identity of the questioner and the one being questioned, and sometimes even their status and significance, is crucial, along with understanding the nature and source of the text. Divine texts, such as the Quranic text, differ entirely in their treatment from human texts, whether poetry or Prophetic traditions, to avoid linguistic mistakes or errors.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية