نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم الأدب والنقد بكلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة جامعة الازهر
المستخلص
ملخص البحث بالعربية
هذه الدراسة تحاول أن تسلط الضوء على «الأنا» في شعر جرير الشاعر الأموي الذي شغل النقاد والدارسين قديما وحديثا فتناولوا ديوانه بالشرح والتحليل، بناء على الأغراض الشعرية، مولين النقائض القدر الأكبر من الاهتمام، محاولين الموازنة بينه وبين معاصريه كالفرزدق والأخطل؛ لذلك حاول البحث أن ينظر لشعر جرير من وجهة نظر قائمة على الأنا، وأسباب حضورها، وتفوقها على غيرها. من خلال تعريف مصطلح الأنا، والمقصود بها من ذات ونفس، تتحول في ختام الأمر إلى شخص، وعوامل تشكلها عند جرير، سواء كانت عوامل سياسية أو اجتماعية أو نفسية، كما نظر نظرة سريعة على منزلة جرير بين النقاد قديما وحديثا، وأثرها على الأنا في نفسه، وكيف استطاع جرير بتلك المنزلة والموهبة الشعرية الفذة أن يتغلب على أي معوقات؟؛ بل طوعها لخدمة الأنا بداخله، التي تفاوتت بين أنا قوية في هجاء اشتعل بداخله فهجا جل شعراء عصره، آخذا الأسبقية والغلبة، انحسر معظمهم ولم يصمد في تلك الخصومة إلا القليل، وتهديد مارس فيه سطوته وعلمه بالأنساب، وحروب قومه فتوعد وزجر ونكل بالأعداء، وفخر بنفسه وقبيلة اختار الانتماء لها؛ لتعوضه عن ضعة الأصل والنسب. وأنا لينة تظهر جانبا من المحبة في غزل بالمحبوبة أو زوجة، وربما لم يكن عن تجربة شعورية صادقة، وإنما سيرا على نظام أقره الشعر من التزام بمقدمة يدلف منها لغرضه الشعري، ومدح كان معظمه للخليفة أو الوالي رغبة في عطاء أو منزلة عالية تناسب علو الأنا بداخله، وتمكنه من رشق أعدائه وأعداء الحزب الحاكم، وشكوى من نازلة، أو فاجعة أصابته، فيقدم شكواه رغبة في إزالتها.
Research summaryThis study attempts to shed light on the “ego” in the poetry of Jarir, the Umayyad poet who has occupied critics and scholars, both ancient and modern, who have dealt with his collection of poems with explanation and analysis, based on poetic purposes, giving the greatest amount of attention to the contrasts, and trying to compare him with his contemporaries, such as Al-Farazdaq and Al-Akhtal. Therefore, the research attempted to look at Jarir's poetry from a point of view based on the ego, the reasons for its presence, and its superiority over others. By defining the term ego, meaning the self and the soul, which ultimately turns into a person, and the factors that shape it in Jarir, whether political, social, or psychological factors, it also took a quick look at Jarir's status among critics, both ancient and modern. And its effect on the ego in himself, and how Jarir, with that status and unique poetic talent, was able to overcome any obstacles; rather, he subjugated them to serve the ego within him, which varied between a strong ego in satire that ignited within him, so he satirized most of the poets of his time, taking precedence and supremacy, Most of them retreated, and only a few remained steadfast in this conflict. He used his power and knowledge of genealogies and the wars of his people to threaten, intimidate, and punish his enemies. He was proud of himself and the tribe he chose to belong to, to compensate him for his weak origin and lineage.I am soft and show a side of love in flirting with the beloved or wife, and perhaps it was not from a sincere emotional experience, but rather in accordance with a system established by poetry in terms of commitment to an introduction from which it delves into its poetic purpose.And most of it was praise for the Caliph or the governor, out of a desire for a gift or a high position that would suit the loftiness of his ego within him, and enable him to slander his enemies and the enemies of the ruling party, and a complaint about a calamity or tragedy that had befallen him, so he would present his complaint out of a desire to remove it..
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية