شمسِ الدّينِ مُحَمّد بِنْ عُثمَان الزَّوزَنيّ (ت792هـ) وآراؤه النَّحويّة والصَّرفِيِّة في شَرح التَّلْخِيص

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغويات في كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بدمياط الجديدة جامعة الأزهر

المستخلص

ملخص البحث:
آراء شمس الدين محمد بن عثمان الزوزنيّ (ت792هـ) النحوية والصرفية في شرح التلخيص، وتهدف دراسة البحث إلى بيان شخصية الزوزنيّ النحوية والصرفية في شرحه على التلخيص، وقد كشفت الدراسة عن مكانة الزوزنيّ العلمية، وسعة ثقافته النحوية والصرفية والبلاغية، وعلو كعبه في هذا الفن، وبراعته في التأليف وقدرته على الشرح والمناقشة والتحليل، وتمكنه من أسرار اللغة ودقائقها، وأفصحت الدراسة عن منهجه من خلال شرحه وأسلوبه، ومعرفة اتجاهه النحوي، فظهر منهجه البصري في أرائه النحوية، وإن وافق الكوفيين في مسألتين فقط، وأنبأت الدراسة عن سعة اطلاع شمس الدين الزوزنيّ بكثرة ما اشتمل عليه شرحه من مصادر متنوعة، بلاغية، ونحوية، ولغوية مهمة.
ومن أسباب دراستي له: أنه لم يتعرض له – فيما أعلم – أحدٌ من الباحثين بدراسةٍ أو عرض الآراء النحوية؛ لحَدَاثَةِ تحقيقه.
وقد اقتضت طبيعة البحث أن يأتي في ثلاثة مباحث تسبقها مقدمة، وتتبعها خاتمة وفهارس. أمَّا المقدمة فتحدثت فيها عن أهمية الموضوع، والخطة، والمنهج، والدراسات السابقة. وأما المبحث الأول فجاء على مطلبين، الأول: التعريف بشمس الدين الزوزني. والثاني: التعريف بكتابه. وأمَّا المبحث الثاني فهو: علاقة النحو بالبلاغة. وأمَّا المبحث الثالث فعنوانه: آراؤه النحوية والصرفية في شرح التلخيص، وفيه أربعة عشر مطلبًا. وأمَّا الخاتمة فبينت فيها أهم النتائج، منها: معرفة اتجاهه النحوي البصري، وبيان أنه لم يكن نحويًّا فحسب؛ بل كان كانت له العديد من المشاركات في عدد من العلوم والفنون، مما يشهد له بسعة العلم، وسرعة الفهم، واعتماده على الأسلوب النحوي المنطقيّ، فكان كثيرًا ما يؤيد كلام الرضي ويرتضيه، وأما الفهارس فاكتفيت بفهرسي المراجع والموضوعات.
أما عن منهجي فاعتمدت على المنهج الوصفيّ التحليليّ من خلال عرض أرائه  النحوية، واستقصائها ومناقشتها وتحليلها.
 
 
 
 
The Grammatical and Morphological Views of Shams al-Din Muhammad ibn Uthman al-Zuzani (d. 792 AH) in Sharh al-Talkhis
This study aims to elucidate the grammatical and morphological scholarly personality of al-Zuzani as reflected in his commentary on al-Talkhis. The research reveals al-Zuzani's scientific stature, the breadth of his grammatical, morphological, and rhetorical knowledge, his high distinction in this field, his proficiency in authorship, and his ability to explain, discuss, and analyze. It also highlights his mastery of the secrets and subtleties of the language.
The study discloses his methodology and style through his commentary and identifies his grammatical orientation, revealing his Basran school approach in his grammatical views, although he concurred with the Kufans on only two issues. The research indicates the vastness of Shams al-Din al-Zuzani's knowledge, evidenced by the numerous diverse rhetorical, grammatical, and significant linguistic sources included in his commentary.
One of the reasons for this study is that, to my knowledge, no researcher has previously studied or presented his grammatical views, due to the recent scholarly verification of his work.
The nature of the research necessitated a structure of an introduction, three sections, a conclusion, and indices. The introduction discusses the importance of the topic, the research plan, the methodology, and previous studies. The first section is divided into two parts: the first introduces Shams al-Din al-Zuzani, and the second introduces his book. The second section addresses the relationship between grammar and rhetoric. The third section, titled "His Grammatical and Morphological Views in Sharh al-Talkhis," is divided into fourteen parts. The conclusion outlines the most important findings, including the identification of his Basran grammatical orientation and the fact that he was not merely a grammarian but also contributed to several other sciences and arts, testifying to his vast knowledge and quick comprehension. He frequently endorsed and agreed with the statements of al-Radi. The indices were limited to a bibliography and a table of contents.
As for the methodology, I adopted a descriptive-analytical approach by presenting, investigating, discussing, and analyzing his grammatical views.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية