مزاعم الإسقاط والتطابق بين القرآن الكريم والسيرة النبوية في الاستشراق المعاصر المستشرق: تيلمان ناغل أنموذجًا دراسة نقديَّة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملك سعود قسم الدراسات الإسلامية الرياض

المستخلص

الملخص:
يتناول هذا البحث، ضمن دراسة نقديَّة، دعوى "الإسقاط والتطابق" بين القرآن الكريم والسيرة النبويَّة في الخطاب الاستشراقي المعاصر، متخذًا من المستشرق الألماني تيلمان ناغل أنموذجًا للتحليل. وتفترض هذه الدعوى – في إطار الرؤية الاستشراقيَّة – أنَّ القرآن الكريم ليس وحيًا إلهيًّا، بل نصٌّ بشريٌّ نَتَجَ عن تفاعلات ثقافيَّة ودينيَّة، كان من أبرز مصادره سيرة النبي محمد ﷺ، التي أسقطها على قصص الأنبياء في القرآن الكريم، بغرض إعادة تشكيل صورة هؤلاء الأنبياء بما يتطابق مع سيرته الشخصية. ويُطلق على هذه المقاربة في الاستشراق مصطلح "الإسقاط والتطابق"، حيث يُنظر إلى كثير من قصص الأنبياء في القرآن على أنها لا تعبّر عن أحداث حقيقية، بل تمثل صورة رمزيَّة ناتجة عن تجربة النبي محمد ﷺ نفسه، وقد أُسقِطت على الأنبياء السابقين، بهدف إيجاد تشابه مصطنع يمنح النبي ﷺ شرعيَّة نبوية وسلطة دينيَّة ودنيويَّة.
وقد عالج تيلمان ناغل في عدد من مؤلفاته هذه الدعوى، مقدّمًا عددًا من الشواهد التي يرى أنها تدعم فرضيّته. وقد قام هذا البحث بانتخاب أربعة نماذج من أبرز تلك الشواهد، ودرسها دراسة نقديَّة تحليليَّة، تبيَّن من خلالها أن تلك النماذج تقوم على تأويلات تعسفيَّة لا تنهض بالدليل، وتفتقر إلى الأساس العلمي المتين. وخلصت الدراسة إلى أن خطاب تيلمان ناغل يعكس منهجًا غير موضوعي قائمًا على أحكام مسبقة وخلفيات أيديولوجيَّة ثابتة، تهدف إلى إثبات نتائج مُقرَّرة سلفًا، كما كشف البحث عن قصور واضح في فهم التراث الإسلامي وسياقات القرآن الكريم الدينيَّة والتاريخيَّة لدى هذا الاتجاه من الاستشراق المعاصر.
 
 
 
Claims of Projection and Correspondence between the Holy Qur’an and the Prophetic Biography in Contemporary Orientalism: The Orientalist Tilman Nagel as a Case Study – A Critical Study.
 
Abstract:
This study offers a critical examination of the claim of projection and Correspondence between the Qur’an and the Prophetic biography (Sīrah) as articulated in contemporary Orientalist discourse, using the German Orientalist Tilman Nagel as a case study. Within this framework, the Qur’an is not regarded as divine revelation but rather as a human composition shaped by various cultural and religious influences—chief among them, the life of the Prophet Muhammad ﷺ. According to this view, the Prophet is said to have projected elements of his own life onto the Qur’anic accounts of earlier prophets, thereby reshaping those narratives to reflect his personal experiences.
This approach, commonly referred to in Orientalist literature as projection and Correspondence, interprets many Qur’anic prophetic narratives not as historical accounts, but as symbolic constructions derived from the Prophet’s own biography. It is argued that the purpose of such projection was to create an artificial resemblance that would legitimize his prophetic status and grant him both religious and political authority.
Tilman Nagel engages this claim extensively in his writings, presenting several pieces of "evidence" that, in his view, support the theory. This study selects four of the most prominent examples he cites and subjects them to critical and analytical scrutiny. The analysis demonstrates that these examples are based on arbitrary interpretations, lacking methodological rigor and failing to provide persuasive support for the claim.
The study concludes that Nagel’s argument reflects a non-objective methodology rooted in preconceived ideological assumptions aimed at validating predetermined conclusions. Moreover, it exposes substantial gaps in the understanding of the Islamic intellectual tradition and the religious and historical contexts of the Qur’an within this strand of contemporary Orientalism.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية