الغروبُ بوصفه تمثيلاً سيميائيًّا للأفولِ الحضاريّ دراسة تحليلية في مسرحية "غروب الأندلس" لعزيز أباظة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأدب والنقد كلية الدراسات الإسلامية والعربية بالديدامون جامعة الأزهر

المستخلص

المسْتَخْلَصُ :
يهدف هذا البحث إلى دراسة الغروب بوصفه علامة سيميائية دالة على الأفول الحضاري، من خلال تحليل بنية مسرحية غروب الأندلس لعزيز أباظة، بوصفها نصًا شعريًا مسرحيًا محمّلًا بالدلالات الرمزية والتاريخية والفكرية. وقد اتخذ البحث من السيمياء منهجًا رئيسًا للقراءة والتأويل، معتمدًا على مقاربة العلامة في مستوياتها اللغوية، والمشهدية، والزمنية، والبصرية، والتكرارية، وذلك للكشف عن كيفية تحول لحظة الغروب من حدث تاريخي إلى بنية رمزية مركبة تعبّر عن انهيار داخلي سابق على السقوط الخارجي، وقد انقسم البحث إلى خمسة مباحث رئيسة: تناول المبحث الأول: الغروب بوصفه علامة مركزية في بنية المسرحية، متتبعًا ظهوره في العنوان، وتكراره في النسيج اللغوي، وتجليه كحالة نفسية وسياسية، وصولًا إلى وظيفته في السينوغرافيا المضمرة، باعتباره منظمًا دلاليًا للنص .أما المبحث الثاني: فركّز على السينوغرافيا بوصفها حقلًا سيميائيًا بصريًا، فحلل فضاء قاعة السفراء، والعلاقات الحركية والضوئية والصوتية، والمشهد بوصفه نصًّا بصريًا تتفاعل فيه العلامات غير اللفظية مع البنى السردية. وخصص المبحث الثالث: لتعدد المشاهد وتراكم العلامات، حيث كُشف كيف تتحول المشاهد من وحدات درامية إلى حقول دلالية مستقلة، تتكاثر فيها الرموز، وتتكرر العلامات اللغوية بوصفها أدوات ترميز، ويتوزع الغروب على الأمكنة والأزمنة والمواقف. في حين ناقش المبحث الرابع: تحول الغروب من حدث تاريخي إلى مفهوم رمزي واسع، يرصد أزمة الهوية، وتحول الزمن من فيزيائي إلى رمزي، ويطرح الغروب بوصفه مرآة للحاضر العربي، لا مجرد سردٍ للماضي المنكسر. أما المبحث الخامس: فتناول تعدد العلامات وتراكب الخطابات داخل النص، من خلال بنية المشهد كحقل سيميائي، وتعدد الأصوات والرؤى، وتكرار العلامات، وصولًا إلى الإزاحات الدلالية التي تمنح النص قوته الرمزية. وقد انتهى البحث إلى أن الغروب في هذه المسرحية ليس وصفًا لسقوط مدينة، بل هو تمثيل رمزي لأفول مشروع حضاري كامل، حيث تتراكم العلامات وتتضافر لتُنتج خطابًا مأساويًا مفتوحًا، يتجاوز الماضي ليفضح الحاضر، وينذر بما قد يُعاد إنتاجه إذا غابت الرؤية وتكررت العلل. ويوصي البحث بتكثيق الدراسات السيميائية في الأدب المسرحي؛ لكشف البنى الرمزية وتحولاتها الحضارية.
 
 
 
 
Abstract:
This study aims to investigate the concept of sunset as a semiotic sign indicative of civilizational decline through a structural analysis of Aziz Abaza’s poetic play Sunset of al-Andalus. The play is treated as a symbolic, historical, and intellectual text rich in semiotic layers. The research adopts semiotics as its primary analytical approach, applying it across various levels: linguistic, scenographic, temporal, visual, and repetitive, to uncover how the sunset moment transforms from a historical event into a complex symbolic structure reflecting an inner collapse preceding external downfall. The study is divided into five main sections. The first explores sunset as a central sign within the structure of the play, tracing its presence in the title, its recurrence in the linguistic fabric, and its emergence as both a psychological and political state—culminating in its implicit scenographic function as a semantic organizer of the text. The second focuses on scenography as a visual semiotic field, analyzing the setting of the Ambassadors’ Hall, as well as spatial, visual, and auditory interactions, treating the scene as a visual text where non-verbal signs interplay with narrative structures. The third examines the multiplicity of scenes and the accumulation of signs, revealing how dramatic units evolve into independent semantic fields filled with proliferating symbols and recurring linguistic signs, with sunset dispersed across spaces, times, and events. The fourth addresses the transformation of sunset from a historical event into a broader symbolic concept that reflects identity crises, temporal shifts from the physical to the symbolic, and the sunset as a mirror of the Arab present rather than a mere narration of a broken past. The fifth investigates the multiplicity of signs and overlapping discourses within the text, focusing on the scene structure as a semiotic field, the plurality of voices and perspectives, the repetition of signs, and the semantic displacements that grant the text its symbolic power. The study concludes that sunset in this play is not merely a depiction of a city’s fall but a symbolic representation of the collapse of an entire civilizational project. The accumulation and interaction of signs produce an open tragic discourse that transcends the past to expose the present and warn of its potential recurrence in the absence of vision and the persistence of causes. The study recommends intensifying semiotic research in dramatic literature to reveal its symbolic structures and their civilizational implications.
 

 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية